چشمه شش پیر سپیدان

گردشگری و ایرانگردی

گردشگری ایران طبیعت ایران جاذبه های ایران دیدنیهای ایران

چشمه شش پیر سپیدان

احمد نجفی
گردشگری و ایرانگردی گردشگری ایران طبیعت ایران جاذبه های ایران دیدنیهای ایران

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

چشمه شش پیر سپیدان

چشمه شش پیر سپیدان فارس (فروردین92)

چشمه شش پیر

شش پیر، نامی است قدیمی برچشمه ای زیبا با آبی زلال و گوارا که از مهترین و پر آب ترین منابع آب سطحی دائمی در استان فارس محسوب می شود. این چشمه که در ۸ کیلومتری شمال روستای «برشنه» از توابع بخش همایجان قرار دارد، از میان شکاف های کوه به طور معجزه آسایی به آرامی بیرون می آید

چشمه شش پیر

و چندمتر پایین تر از سرچشمه رودخانه ای خروشان به راه می افتد که هر تازه واردی را انگشت به دهان از این نعمت خداوند شاکر می نماید.

چشمه شش پیر

درباره «شش پیر» چنین سخن آغاز کنیم که جذابیت و زیبایی آن باعث شده است که در فصل های بهار و تابستان افراد زیادی از روستاها و شهرهای دور و نزدیک برای گشت وگذار به این منطقه می آیند.

چشمه شش پیر

آب «شش پیر» از جنوب شرقی سپیدان در مسیر کوهستانی به سوی دشت همایجان جریان می یابد و با استفاده از نهرهای سنتی به اراضی و باغ های همایجان انتقال داده می شود. رودخانه شش پیر پس از عبور از تنگ شش پیر و پیمودن راهی کوتاه وارد رودخانه شهر اردکان می شود. قسمتی از آب های شش پیر بعد از گذر از بند انحرافی شهید طالبی کارخانه توربین برقی منطقه را به کار می اندازد.
حدود ۵۰۰ متری سرچشمه ۲ واحد پرورش ماهی از آب های شش پیر بهره مند شده و ماهی قزل آلا تولید می کند. از استفاده و بهره مندی های آب شش پیر که بگذریم مردم محلی منطقه از قدیم الایام شش پیر را مکانی مقدس می دانند که هر سال در وقتی معین به زیارت آن آمده و به نذر و نیاز می پردازند. در حدود ۲۰۰ متری چشمه، در دل کوه نوشته ای حکاکی شده است که حکایت از گذر و توجه پادشاهان سلسله قاجار از این طبیعت زیبا دارد.

چشمه شش پیر

چشمه شش پیر

دریاچه زیبای شش پیر که از آن به عنوان عروس دریاچه های ایران یاد می شود، به راستی چشم اندازی زیبا و رویایی دارد.

شش پیر

احمدنجفی مشهد

 


نظرات شما عزیزان:

hasti
ساعت23:00---8 ارديبهشت 1394

لطفا مشخص کنید که این مناظر متعلق به چه سال و چه ماهی بوده که تشریف بردید..شاید خیلی جاها تغییر کرده باشه..تنکیو وری ماااااااااااچ.
پاسخ:باسلام.هرکدوم یادم مونده بود مشخص میکنم.



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: استان فارس ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 8 ارديبهشت 1394برچسب:چشمه,چشمه شش پیر,شش پیر,سپیدان فارس,مارگون,اردکان فارس,بخش همایجان, | 14:51 | نویسنده : احمد نجفی |
.: Weblog Themes By SlideTheme :.